Derdeklasser Naïm Hofstede (14) uit Makkum heeft bij de finale van de Nederlandse Wiskunde Olympiade de maximale score van 50 punten behaald. Aangezien ook vierdeklasser Josiah ’t Hart (15) uit Groningen alle opgaven foutloos oploste, moest hun score bij de voorrondes de uitslag bepalen. Bij de tweede ronde scoorde Naïm precies één punt meer dan Josiah en kroonde zich daarmee tot winnaar in de categorie klas 4 en lager. Samen met de winnaars van klas 5 en 6, Casper Heimel (15) uit Utrecht en Ryan Staal (17) uit Barendrecht, en de elf andere prijswinnaars zullen Naïm en Josiah worden gehuldigd tijdens de feestelijke prijsuitreiking op 10 november.
De drie winnaars zijn geen onbekenden van de Nederlandse Wiskunde Olympiade: zij namen vorig jaar al deel aan het nationale trainingsprogramma. Bij dit programma worden de leerlingen klaargestoomd om ook opgaven van internationale wiskundewedstrijden, die van een nog veel hoger niveau zijn dan de finaleopgaven, te kunnen oplossen. Hiervoor leren de deelnemers thuis en tijdens trainingsdagen, trainingsweekenden en zelfs een trainingsweek veel nieuwe stellingen en tactieken, onder leiding van negen ervaren oud-olympiadedeelnemers. Er zijn dit jaar 32 deelnemers uitgenodigd voor het trainingsprogramma, dat duurt van november tot eind mei.
Gedurende het trainingsprogramma worden ook de teams geselecteerd die Nederland mogen vertegenwoordigen bij de drie internationale wiskundeolympiades waar Nederland aan meedoet: in april reizen vier deelneemsters af naar Georgië voor de European Girls’ Mathematical Olympiad en verder gaan eind april tien trainingsdeelnemers de strijd aan met België en Luxemburg in de Benelux Wiskunde Olympiade. Tot slot zullen tijdens de trainingsweek zes leerlingen worden geselecteerd die in juli worden afgevaardigd naar het Britse Bath, waar scholieren uit meer dan 100 verschillende landen samenkomen voor de International Mathematical Olympiad, de meest prestigieuze wiskundewedstrijd ter wereld.
Voor leerlingen die niet uitgenodigd zijn voor de trainingsgroep, maar met wat extra training volgend jaar een goede kans maken om geselecteerd te worden, organiseert de Nederlandse Wiskunde Olympiade sinds een aantal jaar het belofteprogramma. Ook bij dit programma, dat wat minder intensief is dan het trainingsprogramma, krijgen de deelnemers tijdens twee trainingsdagen en in wekelijkse inleveropgaven nieuwe stof aangeleerd. In totaal zijn dertien vijfdeklassers en negentien leerlingen uit klas 4 en lager uitgenodigd voor het belofteprogramma.
Algemeen
De Nederlandse Wiskunde Olympiade is een wiskundewedstrijd voor scholieren, bestaande uit drie rondes. Voor de opgaven is weinig voorkennis vereist, maar wel veel wiskundig inzicht, creativiteit en doorzettingsvermogen. Aan de eerste ronde in januari deden 6471 leerlingen mee van 319 scholen uit het hele land. Van elke categorie (klas 3 en lager, klas 4 en klas 5) werden de hoogst scorende deelnemers uitgenodigd voor de tweede ronde op 10 maart. Aan deze ronde, georganiseerd aan twaalf Nederlandse universiteiten, deden in totaal 875 leerlingen mee.
Finale
De derde en laatste ronde werd op 15 september georganiseerd aan de Technische Universiteit Eindhoven. De 150 deelnemers, die er al een training van vier middagen aan verschillende Nederlandse universiteiten op hadden zitten, kregen in totaal drie uur de tijd om vijf open vragen op te lossen. Met een sluitend bewijs konden tien punten worden verdiend, maar ook gedeeltelijke oplossingen en nuttige observaties waren punten waard. Bij een gelijk aantal punten, zoals bij Josiah en Naïm, bepaalde de tweederondescore de uiteindelijke uitslag. Naast de drie winnaars krijgen ook de nummers 2 tot en met 5 van elke categorie een prijs. Hieronder kunt u een overzicht vinden van de vijftien prijswinnaars. De prijzen bestaan uit een geldbedrag en een extra cadeau en worden beschikbaar gesteld door de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en Transtrend BV. De prijswinnaars en natuurlijk ook hun wiskundedocenten mogen trots zijn op deze knappe prestatie!
Categorie klas 6
nr | € | fin | 2e | 1e | Naam | Woonplaats | School |
1 | 250 | 48 | 37 | 32 | Ryan Staal | Barendrecht | Erasmiaans Gymnasium Rotterdam |
2 | 200 | 48 | 36 | 31 | Bas Capel | Deventer | Gymnasium Apeldoorn |
3 | 150 | 48 | 35 | 31 | Felix Hamoen | Utrecht | Leidsche Rijn College Utrecht |
4 | 100 | 47 | 21 | 27 | Mirte Nauta | Houten | Cals College Nieuwegein |
5 | 50 | 45 | 34 | 36 | Yanniek Nitescu | Eindhoven | Huygens Lyceum Eindhoven |
Categorie klas 5
nr | € | fin | 2e | 1e | Naam | Woonplaats | School |
1 | 250 | 49 | 22 | 31 | Casper Heimel | Utrecht | Utrechts Stedelijk Gymnasium |
2 | 200 | 48 | 32 | 32 | Tobias Kristiansen | Leiden | Stedelijk Gymnasium Leiden |
3 | 150 | 47 | 33 | 31 | Robert Stepanyan | Sittard | Trevianium Sittard |
4 | 100 | 45 | 22 | 36 | Wendy Huang | Eindhoven | Huygens Lyceum Eindhoven |
5 | 50 | 40 | 28 | 29 | Jorik van der Stouwe | Apeldoorn | Veluws College Walterbosch Apeldoorn |
Categorie klas 4 en lager
nr | € | fin | 2e | 1e | Naam | Woonplaats | Klas | School |
1 | 250 | 50 | 39 | 36 | Naïm Hofstede | Makkum | 3 | Thuisonderwijs |
2 | 200 | 50 | 38 | 36 | Josiah ‘t Hart | Groningen | 4 | Willem Lodewijk Gymnasium Groningen |
3 | 150 | 49 | 10 | 14 | Alina Ju | Oegstgeest | 3 | Stedelijk Gymnasium Leiden |
4 | 100 | 47 | 18 | 29 | Fenne Meijer | Hengelo | 4 | Bataafs Lyceum Hengelo |
5 | 50 | 42 | 13 | 20 | William Yang | Maastricht | 4 | Porta Mosana College Maastricht |