Op dit moment wordt de tweede ronde nagekeken op alle universiteiten. Half april worden de cesuren op deze website bekendgemaakt en de uitslagbrieven naar alle deelnemers verstuurd.
Driemaal brons voor Nederland op Internationale Wiskunde Olympiade
- Gegevens
Knappe prestatie van jonge debutanten
HONG KONG – Bij de Internationale Wiskunde Olympiade in Hong Kong hebben drie Nederlandse leerlingen een bronzen medaille behaald. Levi van de Pol (14), Pim Spelier (16) en Gabriel Visser (18) wisten alle drie genoeg punten te behalen voor eremetaal. De andere drie teamleden, Wietze Koops (15), Reinier Schmiermann (14) en Erik van Cappellen (17), losten allemaal minstens één van de zes pittige wiskundeopgaven op en behaalden hiermee een eervolle vermelding.
De Internationale Wiskunde Olympiade vond van 9 tot 16 juli plaats in Hong Kong. Op elk van de twee wedstrijddagen kregen de leerlingen drie opgaven van hoog wiskundig niveau voor hun kiezen, waar ze vier en een half uur aan konden werken. Voor elke opgave waren zeven punten te behalen. De resultaten van de afzonderlijke leerlingen zijn als volgt:
- 21 punten – brons: Levi van de Pol (14 jaar, Veenendaal, 3 vwo, Ichthus College Veenendaal)
- 20 punten – brons: Pim Spelier (16 jaar, Den Haag, 6 vwo, Christelijk Gymnasium Sorghvliet Den Haag)
- 16 punten - brons: Gabriel Visser (18 jaar, Spijkenisse, 5 vwo, Stedelijk Gymnasium Schiedam)
- 15 punten – eervolle vermelding: Wietze Koops (15 jaar, Meppel, 5 vwo, RSG Stad & Esch Lyceum Meppel)
- 15 punten – eervolle vermelding: Reinier Schmiermann (14 jaar, Drunen, 5 vwo, Stedelijk Gymnasium ’s-Hertogenbosch)
- 11 punten – eervolle vermelding: Erik van Cappellen (17 jaar, Putten, 5 vwo, Johannes Fontanus College Barneveld)
Lees meer: Driemaal brons voor Nederland op Internationale Wiskunde Olympiade
Talentvol team voor Nederland op Internationale Wiskunde Olympiade
- Gegevens
VALKENSWAARD – Dit weekend is het team geselecteerd dat Nederland deze zomer zal vertegenwoordigen bij de Internationale Wiskunde Olympiade in Hong Kong. Zes zeer getalenteerde jongeren hebben in een zware selectie ruim 10.000 deelnemers achter zich gelaten. Alle teamleden hebben al eerdere wedstrijdervaring op zak en hopen nu hoge ogen te gooien op de meest prestigieuze internationale wedstrijd.
Afgelopen week vond in Valkenswaard de laatste trainings- en selectieweek plaats voor de Internationale Wiskunde Olympiade. Deelnemers aan deze selectieweek waren de winnaars van de Nederlandse Wiskunde Olympiade, die in vier eerdere rondes ruim 10.000 deelnemers achter zich lieten. De volgende zes leerlingen hebben zich na drie selectietoetsen geplaatst voor het Nederlandse team:
- Erik van Cappellen (17 jaar, Putten, 5 vwo, Johannes Fontanus College Barneveld)
- Wietze Koops (15 jaar, Meppel, 5 vwo, RSG Stad & Esch Lyceum Meppel)
- Levi van de Pol (14 jaar, Veenendaal, 3 vwo, Ichthus College Veenendaal)
- Reinier Schmiermann (14 jaar, Drunen, 5 vwo, Stedelijk Gymnasium ’s-Hertogenbosch)
- Pim Spelier (16 jaar, Den Haag, 6 vwo, Christelijk Gymnasium Sorghvliet Den Haag)
- Gabriel Visser (18 jaar, Spijkenisse, 5 vwo, Stedelijk Gymnasium Schiedam)
Als winnaar van de aanmoedigingsprijs gaat mee:
- Matthijs van der Poel (15 jaar, IJsselstein, 3 vwo, Christelijk Gymnasium Utrecht)
Deze prijs is bestemd voor een jong aanstormend talent en wordt beschikbaar gesteld door het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht.
Lees meer: Talentvol team voor Nederland op Internationale Wiskunde Olympiade
Medailleregen voor Nederland op Benelux Wiskunde Olympiade
- Gegevens
SOEST – Bij de Benelux Wiskunde Olympiade, die dit weekend plaatsvond in Soest, hebben negen Nederlandse scholieren een medaille in de wacht gesleept. Bij de prijsuitreiking op 1 mei nam het Nederlandse team drie zilveren en zes bronzen medailles in ontvangst. Hiermee versloegen de Nederlandse wiskundetalenten de teams van België en Luxemburg, die respectievelijk zes en nul medailles behaalden.
De Benelux Wiskunde Olympiade is een jaarlijkse wiskundewedstrijd voor middelbare scholieren uit België, Luxemburg en Nederland. Elk team bestaat uit tien leerlingen. Het Nederlandse team is via vier voorrondes geselecteerd uit ruim 10.000 deelnemers. De wedstrijd bestaat uit vier uitdagende wiskundeopgaven waar de deelnemers vierenhalf uur de tijd voor hebben. De beste helft van de deelnemers krijgt een medaille (brons, zilver of goud).
De resultaten van de individuele leden van het Nederlandse team zijn als volgt:
Lees meer: Medailleregen voor Nederland op Benelux Wiskunde Olympiade
Nederlandse dames veroveren medailles op Europese Wiskunde Olympiade
- Gegevens
Zilver en tweemaal brons voor toptalenten
Op de vijfde European Girls’ Mathematical Olympiad heeft Mieke Wessel (17) uit Amstelveen een zilveren medaille behaald. Christel van Diepen (15) uit Malden en Esther Steenkamer (16) uit Roggel sleepten beiden een bronzen medaille in de wacht. Nooit eerder won het Nederlandse team zoveel medailles bij deze wiskundewedstrijd speciaal voor meisjes.
De European Girls’ Mathematical Olympiad vond van 10 tot 16 april plaats in Busteni, Roemenië. Deze wedstrijd wordt jaarlijks georganiseerd om meisjes te stimuleren hun wiskundetalent te benutten. Het initiatief, opgezet door het Verenigd Koninkrijk, is zeer succesvol en beleefde dit jaar alweer zijn vijfde editie. De leerlingen kregen op elk van de twee wedstrijddagen drie zeer pittige wiskundeopgaven om op te lossen. Hiervoor kregen ze beide dagen vier en een half uur de tijd.
Voor iedere opgave waren zeven punten te verdienen. De Nederlandse deelneemsters hebben de volgende resultaten behaald:
Lees meer: Nederlandse dames veroveren medailles op Europese Wiskunde Olympiade
Uitslag tweede ronde bekend
- Gegevens
Op vrijdag 11 maart werd de tweede ronde van de Wiskunde Olympiade op twaalf universiteiten gehouden. Er waren 1017 leerlingen uitgenodigd op grond van hun score in de eerste ronde. Ook hebben er 10 leerlingen een wildcard ontvangen. Uiteindelijk deden er 971 leerlingen daadwerkelijk mee aan de tweede ronde.
De volgende leerlingen gaan door naar de finale op vrijdag 16 september aan de TU Eindhoven: de 38 onderbouwleerlingen met 18 punten of meer, de 44 vierdeklassers met 20 punten of meer en de 40 vijfdeklassers met 23 punten of meer. Alle deelnemers ontvangen rond 8 april een brief met hun persoonlijke uitslag. De opgaven en uitwerkingen van de tweede ronde vind je in het archief.
Eén van de doelen van de Nederlandse Wiskunde Olympiade is om talenten op te sporen en het beste uit hen te halen. Toch kan het gebeuren dat een zeer talentvolle leerling door omstandigheden net niet door is naar de finale. We willen zo'n leerling de mogelijkheid bieden om alsnog met een wildcard deel te nemen aan de finale. Als je hiervoor in aanmerking denkt te komen, stuur dan uiterlijk vrijdag 22 april 2016 een motivatiebrief in. Er zijn maximaal tien wildcards beschikbaar. Voor meer informatie over het schrijven en versturen van de motivatiebrief, lees hier verder.
Nederlands team voor Beneluxolympiade bekend
- Gegevens
Het team voor de Benelux Mathematical Olympiad (BxMO) is dit weekend geselecteerd.
De achtste editie van de BxMO vindt plaats in Soest van 29 april t/m 1 mei 2016. Het team bestaat uit:
- Erik van Cappellen, 5 vwo, Johannes Fontanus College Barneveld;
- Ludo Dekker, 5 vwo, Johan de Witt Gymnasium Dordrecht;
- Wietze Koops, 5 vwo, RSG Stad & Esch Lyceum Meppel;
- Matthijs van der Poel, 3 vwo, Christelijk Gymnasium Utrecht;
- Levi van de Pol, 3 vwo, Ichthus College Veenendaal;
- Reinier Schmiermann, 5 vwo, Stedelijk Gymnasium 's -Hertogenbosch;
- Pim Spelier, 6 vwo, Christelijk Gymnasium Sorghvliet Den Haag;
- Siebe Verheijen, 5 vwo, Martinuscollege Grootebroek;
- Michiel Versnel, 6 vwo, Goois Lyceum Bussum;
- Gabriel Visser, 5 vwo, Stedelijk Gymnasium Schiedam.
Verder zijn er drie leerlingen geselecteerd die niet in het officiële team zitten, maar wel deelnemen aan de wedstrijd. Dit zijn:
- Nils van de Berg, 4 vwo, Sint-Oelbergymnasium Oosterhout;
- Thomas Chen, 4 vwo, Gymnasium Haganum Den Haag;
- Luke Visser, 5 vwo, Gerrit Rietveld College Utrecht.
Het team zal worden begeleid door Birgit van Dalen (Universiteit Leiden en Aloysius College Den Haag), Jetze Zoethout (Universiteit Utrecht) en Jeroen Huijben (Universiteit Utrecht).
Pagina 18 van 29