Vierdeklasser Naïm Hofstede (15) uit Makkum heeft bij de finale van de Nederlandse Wiskunde Olympiade alle vijf opgaven perfect opgelost. Hij loste als enige van de meer dan 150 deelnemers de vijfde opgave foutloos op. In categorie klas 5 won Josiah ’t Hart uit Groningen, terwijl in categorie klas 6 Lucas van de Sande uit Nieuwerkerk aan den IJssel de eerste prijs in ontvangst mag nemen. Op vrijdag 8 november zullen zij, samen met de twaalf andere prijswinnaars, feestelijk gehuldigd worden tijdens de prijsuitreiking in Eindhoven.

De drie winnaars hebben veel ervaring met wiskundewedstrijden: alle drie namen zij al ten minste twee jaar deel aan het nationale trainingsprogramma dat leerlingen voorbereidt op deelname aan de nog veel lastigere internationale wiskundewedstrijden. Dit jaar zijn weer 31 talentvolle leerlingen geselecteerd voor dit trainingsprogramma, dat direct na de prijsuitreiking van start gaat met een trainingsweekend in Valkenswaard. Uit deze groep zullen de deelnemers gekozen worden die Nederland mogen vertegenwoordigen in het buitenland. Dit jaar zal in april een vierkoppig team afreizen naar Kosovo voor de European Girls’ Mathematical Olympiad, in mei zullen tien leerlingen de Nederlandse eer hoog proberen te houden bij de Benelux Wiskunde Olympiade in België en tot slot wacht voor zes scholieren het allerhoogste podium in Australië, waar dit jaar de Internationale Wiskunde Olympiade georganiseerd wordt.

Voor leerlingen die de trainingsgroep net niet hebben gehaald, maar die wel een kans maken om volgend jaar geselecteerd te worden, wordt het belofteprogramma georganiseerd. Dit programma, waar ook 31 leerlingen voor zijn uitgenodigd, is qua opzet vergelijkbaar met het trainingsprogramma, maar is minder intensief en concentreert zich op stof die vooral nuttig is voor finaleopgaven. Ook dit programma start in november, met een trainingsdag in Amsterdam.

Opvallend aan deze 63e finale van de Nederlandse Wiskunde Olympiade was dat vier van de vijf opgaven waren bedacht door één persoon: oud-deelnemer en belofteprogrammatrainer Mike Daas, die inmiddels als postdoc aan het Max Planck Instituut voor Wiskunde in Bonn verbonden is. Daas: 
“Ik had nooit gedacht dat ik ooit zo’n omvangrijke bijdrage kon leveren aan de finale van de Wiskunde Olympiade toen ik daar zelf in 2012 voor het eerst aan meedeed, maar de zaken kunnen soms gek lopen!” Ook de lastige opgave 5 was door hem bedacht. Zoals vaker was deze opgave, die draaide om getallen waarvan het kwadraat een bijzondere eigenschap had, geïnspireerd op een probleem uit de hogere wiskunde (over de nulpunten van het polynoom x2 – x modulo 10n). Er bleek echter nog heel wat werk nodig te zijn om dit probleem om te schrijven tot een begrijpelijke en behapbare versie voor middelbare scholieren.

Algemeen

De Nederlandse Wiskunde Olympiade is een wiskundewedstrijd voor scholieren, bestaande uit drie rondes. Voor de opgaven is weinig voorkennis vereist, maar wel veel wiskundig inzicht, creativiteit en doorzettingsvermogen. In januari deden 6624 leerlingen van 310 scholen uit het hele land mee aan de eerste ronde. Van elke categorie (klas 3 en lager, klas 4 en klas 5) werden de hoogst scorende deelnemers uitgenodigd voor de tweede ronde op 10 maart. Aan deze ronde, georganiseerd aan twaalf Nederlandse universiteiten, deden in totaal 905 leerlingen mee.

Finale

De laatste ronde, waar in totaal 153 leerlingen aan meededen, werd op 13 september georganiseerd aan de Technische Universiteit Eindhoven. De leerlingen kregen in totaal drie uur de tijd om vijf open opgaven op te lossen. Een correct bewijs leverde steeds 10 punten op, maar ook voor goede observaties en deelbewijzen konden punten worden verdiend. Als twee deelnemers dezelfde totaalscore behaalden, bepaalde de score bij de tweede (en eventueel eerste) ronde de eindstand. Naast de winnaars krijgen ook de nummers 2 tot en met 5 van elke categorie een prijs. Een overzicht van deze prijswinnaars kunt u hieronder vinden. De prijzen bestaan uit een geldbedrag en een extra cadeau en worden beschikbaar gesteld door de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren en Transtrend BV. Naast de leerlingen mogen zeker ook hun wiskunde-docenten trots zijn op deze prestatie!

Categorie klas 6

nr fin 2e 1e Naam Woonplaats School
1 250 42 27 29 Lucas van de Sande Nieuwerkerk aan den IJssel Driestar Gouda
2 200 40 37 34 Wendy Huang Eindhoven  Christiaan Huygens College Eindhoven
3 150 39 40 34 Chenyu Lin Oegstgeest Rijnlands Lyceum Oegstgeest
4 100 39 33 29 Nick Mcpherson Moordrecht Coornhert Gymnasium Gouda
5 50 36 38 34 Robert Stepanyan Sittard Trevianium Sittard


Categorie klas 5

nr fin 2e 1e Naam Woonplaats School
1 250 48 38 36 Josiah ’t Hart Groningen Willem Lodewijk Gymnasium Groningen
2 200 36 36 32 Leonard Jonasse Nieuwegein Utrechts Stedelijk Gymnasium
3 150 36 27 25 Lisa Meij Eindhoven Christiaan Huygens College Eindhoven
4 100 36 26 21 William Yang Maastricht Porta Mosana College Maastricht
5 50 35 27 32 Roel Alkemade Breda Stedelijk Gymnasium Breda


Categorie klas 4 en lager

nr fin 2e 1e Naam Woonplaats Klas School
1 250 50 32 34 Naïm Hofstede  Makkum 4 Thuisonderwijs Makkum
2 200 36 21 19 Sofie Steenbergen Peize 4 Praedinius Gymnasium Groningen
3 150 34 25 31 Dennis Zhang  Eindhoven 4 Praedinius Gymnasium Groningen
4 100 34 25 15 Alina Ju Oegstgeest 4 Stedelijk Gymnasium Leiden
5 50 27 24 20 Boaz Brouwer Zaandijk 3 Sint Michaelcollege Zaandam